Jäätävä kesä ja terkut VR:lle/Tiedolle

Wednesday, July 2, 2014

Tämä tuulenpieksämä ja sateenpaiskoma olo ei vieläkään helpota. Valoilmiö ei pilkahda vieläkään. Kun suomalaisilta viedään kesä, siltä on viety toivo.

Monilla loma on loppumassa. Siinähän söitte jäätelönne kahdeksassa plusasteessa hanskat kädessä. Vielä juhannuksena sain korjata yökylmän satoa - istutetut siemenet paleltuivat, taimet vei halla. Eikä päivälläkään kylmyys helpottanut, talossa on lattialämmitys helottanut ja villasukkia kuluu. Ei tämä kesältä tunnu. Tilasin kesän ensi viikosta alkaen, koska jään lomalle. Ans katsoa, miten käy.

Kotirintamalla on rauhallista, mutta suureksi suruksemme rakas kissamme paljastui täydellisyydestään huolimatta valuvikaiseksi. Munuaiset eivät toimineet, niiden toiminta romahti äkisti ja saatoimme hienon kissamme viimeiselle matkalleen eilen. Suru on kolea, ankea ja tyly kuin kesä tänä vuonna.

Kai tässä voisi valittaa asiasta, joka on jo kuultu moneen kertaan. No se VR ja Tieto-nimisen puljun scheissesofta.

Ulkomailla junailu on hauskaa, helppoa ja edullista. Britanniassa onnistui ostaa lyhytaikainen rail-lippu ja muita pikkulippuja tuosta vaan. Belgiassa ja Hollannissa käyttelin ahkerasti asemien lipunostoautomaatteja - ja HUOM! flaamia tai ranskaa osaamatta sain ostettua oikeat liput. Lippu on voimassa päivän, eikun junaan ja menoksi. Espanjassa ostin liput itse automaatista ja päädyin Malagasta Sevillaan näppärästi. Kielitaidotonkin pystyy hoitamaan homman ja saa selville, mitä lippu maksaa.

Suomessa tämä on utopiaa. Suomessa ei osaa ostaa lippua, vaikka on natiivi. En saa verkkosivuilta selville yksinkertaista asiaa (esim. Tre-Toijala -lipun hintaa torstaina iltapäivästä) - jotain se maksaa. Hintahaarukan tiedän. On siellä yksi halvempi paikallisjunavuoro, mutta siellä myös kerrotaan, että lippu maksaa jotain muuta asemalta tai junasta ostettuna. Kuinka paljon jotain muuta, sitä ei kerrota. En saa selville, pääsenkö junalla paikasta A paikkaan B, sillä sieltä voi yhä ostaa lippuja juniin, joita ei kuljekaan ko. rataosuudella - VR:n tiedottajahan sanoi jo Hesarissakin, että se on kuluttajan omalla vastuulla selvittää, mitä kalustoa rataosuuksilla kulkee.

Minusta on surullista, että yksinkertainen asia (junalipun osto) EI ONNISTU vaikka osaan kieltä ja olen ikäni junilla liikkunut. En saa selville hintaa tai edes sitä, kulkeeko juna. Saan selville monta hintaa, enkä löydä tietoa, mitä mikäkin tarkoittaa. Yksi hinta on lipulle, jonka ostaa etukäteen, mutta jota ei saa vaihtaa. Toinen lipulle, joka ostetaan etukäteen, mutta jonka saa vaihtaa ehdoilla X ja Y. Kolmas lipulle, jonka saa vaihtaa paremmin. Neljäs lipulle, jonka ostaa asemalta. Viides junasta ostetulle. Kuudes hinta junaan, joka on ehkä hieman tyhjempi tai täydempi. Hintahaarukka voi olla lyhyelläkin välillä 20 euroa samalle matkaosuudelle ja samana päivänä.

Kuulkaa VR ja Tieto, en minä jaksa. En ole jaksanut enää vuosiin. Muualla Euroopassa lipulla on hinta: se on näin paljon ykkösluokassa ja näin paljon kakkosluokassa. Mene sillä lipulla mihin junaan ehdit ja jaksat ja mahdut. Töttöröö. Näinhän se ennen Suomessakin oli. Kunnes VR päätti ruveta täydeksi ureapäiseksi firmaksi ja tehdä asiakkaittensa elämän hankalaksi. Koska eiväthän ne millään muullakaan osaa matkustaa, monopoli lällällää.

Ennen opiskelijat ja köyhät kulkivat junilla - nykyään junissa kulkevat varakkaat ja ne, joiden lipun firma maksaa. Kun Tampere-Helsinki -väli maksaa normina 27 EUR ja bussiin on saanut alehintoja edellisenä päivänä (9 tai 11 EUR) ja VR haluaa samasta lipusta 37 tai 38 EUR, ero on aikamoinen. En vieläkään löydä tietoa, mikä piru on "Joustava Extralippu". Ilmeisesti ykkösluokka, mutta miksi ei voi silloin sanoa niin? Universaali käsite: ykkösluokka, kakkosluokka, mistä lähtien niistä piti tulla Joustava ja Eko, Extra ja Perus???

Vain Suomessa junalipusta on tehty juridisesti ja loogisesti sekava lottohenkinen strategiapeli, josta ei selviä ilman kirjautumisia Vetureihin ja kyttäämisiä ja riskinottoja. Minä en jaksa pelleillä teidän kanssanne. Vaihtoehtoja katsokaas sittenkin on. Leikkikää keskenänne tuota ratojen agenttisatua. Hukkukaa monopoli-illuusioonne ja ihmetelkää, MIKSI IHMEESSÄ tuotto ei ole sitä mitä pitäisi. Minä menen Express -bussilla tai Onnibussilla: siellä matka A:sta B:een maksaa Z euroa ja se pitää. Kaiken lisäksi bussien maksut ovat kymmeniä euroja halvemmat, kaikkina vuorokaudenaikoina.

Minä totisesti toivon kilpailua raiteille tulevan mahdollisimman pian. Tämä valtion rautatie-tyyppinen monopolirökäle on kestämätön ratkaisu.